Slaap

5 tips om je baby beter te laten slapen

Naast de eerste lach en de eerste stapjes kijken ouders misschien nog wel het meest uit naar het moment dat hun baby gaat doorslapen. Hoewel het volkomen normaal (en essentieel) is dat baby’s ’s nachts wakker worden voor een voeding duurt dit vaak langer dan ouders lief is.

Baby’s zijn gezien hun ontwikkeling over het algemeen pas na 6 maanden toe aan doorslapen. Om die reden wordt slaaptraining door experts pas aangeraden bij 6 maanden. Dat wil echter niet zeggen dat je niks kunt doen om de slaapgewoonten van je baby te verbeteren. De volgende tips kunnen je helpen om de basis te leggen voor een goede nachtrust.

 

 

Huid op huid contact

Baby’s hebben naast voeding ook behoefte aan aanraking en warmte. Als je hier overdag te weinig aan toe komt omdat je bijvoorbeeld weer bent gestart met werken kan het zijn dat je kindje ’s nachts weer vaker wakker wordt om dat contact op te zoeken. Zorg er dus voor dat je overdag voldoende tijd met je baby doorbrengt. Het liefst lekker dicht tegen je aan.

 

 

Slaapjes overdag

Ouders weten vaak niet dat het averechts werkt om hun kind overdag lang wakker te houden. Een kind raakt daardoor oververmoeid en slaapt ’s nachts niet beter maar juist slechter. Slaap leidt namelijk tot slaap. Zorg er dus voor dat je kindje overdag genoeg slaapt. Als het niet lukt om je baby in zijn bedje te laten slapen, probeer het dan op andere manieren zoals wiegen, lopen in de wandelwagen of laat je kindje in de draagdoek slapen. Alles om ervoor te zorgen dat je kindje aan het einde van de dag voldoende slaap heeft gehad. Dit komt zijn en dus jullie nachtrust zeker ten goede.

 

 

Bedtijdroutine

Het creëren van een rustige, kalmerende bedtijdroutine kan zorgen voor voorspelbaarheid. Door deze routine elke dag in dezelfde volgorde te doen krijgt zijn lichaam het signaal om slaaphormonen aan te maken. Ook zorgt het ervoor dat je kindje de kans krijgt om alle prikkels van overdag te verwerken voordat hij klaar is om te gaan slapen.

 

 

Bedtijd

Om ervoor te zorgen dat je kindje niet oververmoeid naar bed gaat is het belangrijk om haar op de juiste tijd in bed te leggen. Kinderen hebben net als volwassen een interne klok. Door af te wijken van deze interne klok krijgt je kindje meer moeite met in slaap vallen en wordt ze vaker wakker. Een bedtijd van 19.00-20.00 uur is volkomen normaal in de eerste jaren.

 

 

Wakker maar slaperig

Om je kindje zelfstandig te leren slapen is het belangrijk om te oefenen met wakker maar slaperig in bed leggen. Als je je baby namelijk altijd in slaap moet brengen bij bedtijd, is de kans groot dat hij dit ’s nachts ook weer nodig heeft om in slaap te vallen. De beste tijd om dit te oefenen is bij het ochtendslaapje, of bij bedtijd na een rustige bedtijdroutine.

 

Lukt het na deze tips niet om je kindje beter te laten slapen? Of zijn de slaapproblemen van je kind al zo lang aanwezig dat je zelf niet meer weet hoe je ze aan moet pakken? Neem contact met me op voor een vrijblijvend telefonisch gesprek waarin ik je kan vertellen wat ik voor je kan betekenen.

 

Auteur


Avatar