Slaap

De beste zomervakantie slaaptips

Het is vakantie! Eindelijk. Je hebt een jaar uitgekeken naar een paar weken rust en je kunt niet wachten tot je voetjes het zand raken. Toch kan op vakantie gaan met kinderen op zijn zachts gezegd nogal een uitdaging zijn. Een nieuwe omgeving en een ander ritme kunnen letterlijk voor ‘trouble in paradise’ zorgen. Hoe je je kind in een goed slaapritme houdt? Lees mijn 5 beste zomervakantie slaaptips:


Begin uitgerust

Hoewel het net voor een vakantie vaak nogal hectisch is met inpakken en de laatste boodschappen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind niet oververmoeid raakt. Zorg er dus voor dat je kind overdag voldoende slaapt en leg hem ’s avonds op tijd in bed. 


Blijf in het ritme

De bedoeling van vakantie is natuurlijk dat je de dagelijkse gang van zaken loslaat, je overgeeft aan wat de dag brengt en alles lekker in je eigen tempo doet. Je kind gaat lekker mee in die nieuwe flow en eet en slaapt wanneer het hem uitkomt. Dit kan als je thuiskomt voor behoorlijk wat problemen zorgen. Je kind is eigenlijk oververmoeid en slaapt niet meer op de juiste momenten. 


Probeer dus ook op vakantie goed te letten op de slaapsignalen van je kind en reageer als je ziet dat je kind moe is. Ook als dat eerder is dan thuis. Vaak ben je op vakantie meer buiten en onderneem je meer dingen waardoor kinderen eerder moe zijn. Plan dus wat extra slaaptijd in overdag of breng je kind iets eerder naar bed. Zo zorg je ervoor dat je kind goed uitgerust aan de volgende dag kan beginnen. 


Slaapomgeving

Neem zoveel mogelijk dingen mee die ze herkent van haar eigen kamer. Eigen lakens, knuffels, en boekjes en het liefst ook een eigen campingbedje. Als je er zeker van wil zijn dat dit een vertrouwd plekje wordt zou je je kindje in de weken voorafgaand aan de vakantie al af en toe in het campingbedje kunnen laten slapen. Blijf als dat kan zoveel mogelijk op één plek op vakantie. Als je weet dat je kind moeite heeft met veranderingen en een nieuwe omgeving kun je die rondreis naar Zuid-Amerika misschien beter nog een paar jaar uitstellen. 


Zorg er ook voor dat je dezelfde voorspelbare en rustgevende bedtijdroutine aanhoudt als thuis. Doe alles steeds in dezelfde volgorde en leg uit wat de volgende stap in de routine zal zijn. 


Meer geruststelling

Maak de bedtijdroutine zeker de eerste dagen wat langer om je kind de tijd te geven om echt te wennen. Lees een extra boekje of neem wat meer tijd om te knuffelen of te kletsen. 


Als je kind erg veel moeite heeft met slapen in de nieuwe omgeving is het prima om wat dichter in de buurt te blijven totdat je kind slaapt. Ook als je dit thuis net hebt afgebouwd. Probeer dit in de loop van de volgende dagen wel iets af te bouwen om je kind niet teveel te laten wennen aan je aanwezigheid. 


Tijdverschil

Reizen naar een andere tijdzone kan behoorlijk lastig zijn met kinderen. Wil je goed voorbereid zijn op het tijdverschil? Begin dan een week voor je reis al met het langzaam verschuiven van het slaapritme van je kind naar de nieuwe tijdzone. Breng je kind elke dag 10-15 minuten eerder of later (afhankelijk van de tijdzone) naar bed zodat je kind langzaam aan de nieuwe tijd kan wennen. 


Geen tijd meer om het ritme vooraf te verschuiven? Maak je kind wakker op de normale tijd dat hij wakker wordt in de nieuwe tijdzone. Slaapt je kind altijd tot 6.30 uur, dan maak je hem in de nieuwe tijdzone ook om 6.30 uur wakker. Ook als dat betekent dat hij minder uur geslapen heeft. Doe dit ook weer als je thuiskomt. 


Na de vakantie

Soms gaat een kind door de verandering in omgeving slechter slapen. Ook als je weer thuis bent. Of misschien is je kind toch al niet zo’n slaapwonder en heeft de vakantie er voor gezorgd dat jullie helemaal ontregeld zijn. Lukt het je niet meer om de slaapgewoontes van je kind te verbeteren? Wil je weten wat een slaapcoachingstraject inhoudt of hoe het je kan helpen? Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. Of bel me op 0654358115.

Auteur


Avatar