Slaap

Help! Mijn kind wordt vroeg wakker

Er zijn ontzettend veel kinderen die goed slapen maar wel altijd vroeg wakker zijn. En met vroeg bedoel ik 4.00 of 5.00 uur. Ouders zijn dan blij dat hun kind ’s nachts doorslaapt. Totdat ze ’s ochtends steeds vroeger wakker worden. Ook komt het voor dat kinderen eerst wel doorslapen tot 6.00 of 7.00 uur ’s ochtends, maar dit na het verzetten van de klok opeens niet meer doen.

Vroeg wakker worden is een veel voorkomend probleem en de oplossing is vaak niet zo eenvoudig als ouders hopen. Zoals bij het leren van alle nieuwe vaardigheden heeft ook leren slapen tijd nodig. In slaap vallen om 4.00 of 5.00 uur ’s ochtends is veel lastiger dan in slaap vallen bij bedtijd. Tijdens slaapcoaching is dit vaak ook een van de laatste dingen die zijn plek valt. Er zijn een aantal bekende oorzaken van vroeg wakker worden:

Sluit ziekte uit

Als je kind ziek is zal hij wakker worden om je te laten weten dat hij zich niet lekker voelt. Dit is uiteraard volkomen normaal. Als je kind ziek is, is het goed om te reageren op zijn behoeftes. Ook als dat midden in de nacht is. Je kind kan de griep krijgen, buikpijn krijgen of oorpijn hebben. Als je vermoed dat je kind ziek is is het niet meer dan normaal om te reageren als hij huilt. Hou ook zijn lichaamstemperatuur in de gaten. Als je het gevoel hebt dat het gedrag of de symptomen niet bij een normale griep of verkoudheid horen moet je altijd contact opnemen met je huisarts.

 

Een andere medische oorzaak van vroeg wakker worden is slaap apneu. Stel jezelf de volgende vragen:

Hoor of zie je je kind door zijn of haar mond ademen?
Hoor je hem of haar snurken?
Is je kind erg rusteloos in zijn of haar slaap?
Is het bed nat van het zweten?
Buigt je kind zijn hoofd naar achter tijdens de slaap?

 

Als je op al deze vragen met ja moet antwoorden zou je eens contact kunnen opnemen met je huisarts. Vraag je huisarst om de keel- en neusamandelen van je kind te controleren.

Te slaperig

Een van de belangrijkste onderdelen van slaaptraining bij kinderen is het wakker maar slaperig in bed leggen. Je wil dat je kind moe is en klaar is om te gaan slapen.  Maar je wil niet dat je kind zo moe is dat hij gelijk in slaap valt als zijn hoofd het matras raakt. Om de vaardigheid van het slapen echt onder de knie te krijgen moet je kind zich bewust zijn van het moment dat hij in bed gelegd wordt. Zodat hij kan leren hoe hij zelf in slaap valt vanaf dat punt. Deze vaardigheid leert je kind bij bedtijd om het vervolgens midden in de nacht toe te kunnen passen als hij wakker wordt.

Te weinig slaap overdag

Het klinkt onlogisch dat weinig slaap overdag leidt tot slechtere nachten. Toch is bewezen dat kort of niet genoeg slapen overdag kan zorgen voor een toename in het aantal keren dat een kind ’s nachts wakker wordt. En het kan daarnaast ook zorgen voor vroeg ontwaken ’s ochtends. Genoeg (kwalitatieve) slaap overdag zorgt voor betere slaap ’s nachts. Als je kind overdag kort slaapt of vroeg op de dag wakker wordt van haar laatste slaapje, kun je te maken krijgen met vroeg wakker worden. Kijk goed naar het slaapschema van je kind en kijk of je de slaaptijden aan kunt passen of de slaapjes kunt verlengen.

Te late bedtijd

Ouders zijn vaak geschokt als ze horen dat de natuurlijke bedtijd van hun kind meestal tussen 19.00 en 20.00 uur is. Als de bedtijd van je kind ver voorbij dit tijdstip is, kan de slaap ’s nachts verstoord worden en leiden tot vroeg wakker worden.

Te lange wakkertijd

De algemene opvatting is dat als je kind lekker moe is bij bedtijd, hij lang en goed zal slapen. Het tegendeel is helaas waar. Een oververmoeid kind doet er langer over om in slaap te vallen en zal vaker wakker worden gedurende de nacht. Je wil je kind dus niet te lang wakker houden in de hoop dat hij langer en beter zal slapen. Dit werkt namelijk zelden zo.

Teveel licht in de kamer

Als er veel lichtinval is in de kamer van je kindje zou het kunnen dat het daglicht ervoor zorgt dat je kind eerder wakker wordt. Ons dagritme wordt namelijk voor een groot deel bepaald door natuurlijke lichtinval. Het kan helpen om verduisterende zonwering te gebruiken voor de kamer van je kind. Zeker voor alerte kinderen kan het helpen als er weinig licht en afleiding is, aangezien deze kinderen vaak snel ontwaken door geluiden of licht en dan niet kunnen wachten om de dag te starten.


Honger

Bij jonge baby’s (tot een maand of 8) zou honger ook een oorzaak kunnen zijn van vroeg wakker worden. Hun maagje is nog niet zo groot en ’s nachts verteren ze een groot deel van hun voeding. Kijk goed naar het slaap- en voedingsschema van je kind. Bespreek bij het consultatiebureau of de huisarts of je kind voldoende voeding binnenkrijgt. Voeg eventueel een droomvoeding toe ’s avonds. Bij een droomvoeding haal je je kindje slapend uit bed en voed je hem zonder interactie en met gedimde lichten. Verschoon je kindje niet als dat niet nodig is. Zo voorkom je dat je kind te wakker wordt.

Inconsistentie

Voor kinderen is de vroege ochtend het lastigste moment om weer in slaap te vallen. Tegelijkertijd is dit het lastigste moment voor ons als ouders om consistent te blijven. Om 23.00 uur ’s avonds of zelfs om 2.00 uur ’s nachts kunnen we het nog best aan om ons kind te helpen slapen in zijn eigen bed. Maar rond 5.00 uur is de slaapdrang van ouders zo groot dat ze vaak kiezen voor een snelle en makkelijke oplossing. Meestal betekent dit dat ze hun kind meenemen naar hun eigen bed. Vaak zie je dat een kind dan steeds vroeger wakker wordt in de hoop dat het al “die tijd” is.

Heb je al van alles geprobeerd maar lukt het je niet om je kind langer te laten slapen? Neem contact met me op voor een vrijblijvend consult van 15 minuten. Ik kan je dan meer vertellen over de methodes die ik gebruik en wat ik voor je kan betekenen.

Bron: Kim West – The Sleep Lady