Slaap

Meer slaap voor je kind met een bedtijdroutine

Veel ouders weten dat een vaste bedtijdroutine kinderen helpt om in slaap te vallen. Het zorgt voor een goede overgang tussen wakker zijn en in slaap vallen. Nu is zelfs uit onderzoek gebleken dat het niet alleen van invloed is op de bedtijd, maar zelfs effect heeft de rest van de nacht.

 

Meer slaap door een bedtijdroutine

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen een vaste bedtijdroutine en slaap resultaten. Ruim 10.000 moeders uit 14 verschillende landen deden mee aan dit onderzoek. De moeders moesten een uitgebreide vragenlijst invullen over hun kinderen met specifieke vragen over slaappatronen, bedtijdroutines en gedrag. De studie wees uit dat kinderen met een voorspelbare, consistente bedtijdroutine beter slapen. Het duurt minder lang voordat ze in slaap vallen, ze worden minder vaak wakker ’s nachts en ze slapen langer. De kinderen die elke dag een bedtijdroutine hebben slapen gemiddeld een uur langer per nacht dan kinderen die nooit een bedtijdroutine hebben. De moeders uit het onderzoek merkten zelfs dat hun kinderen overdag minder gedragsproblemen lieten zien als ze een vaste bedtijdroutine hadden.

 

Hoe ziet een goede bedtijdroutine eruit?

Het invoeren van een rustgevende, voorspelbare bedtijdroutine is een simpele stap in het verbeteren van de slaap van je kind. Onderdelen van een goede bedtijdroutine kunnen zijn: een badje, een boekje, (rustige) liedjes zingen, knuffelen, de dag doornemen of een massage. Uiteraard kun je er ook je eigen invulling aan geven. Zolang de activiteiten maar rustig zijn. Denk niet alleen aan de bedtijdroutine zelf maar ook aan het moment net daarvoor. Laat je kind al langzaam afschakelen van de dag. Vermijd drukke spelletjes of spannende verhalen.

 

Locatie

Laat de bedtijdroutine plaatsvinden in de kamer van je kind. Laat je kind dus niet het hele huis door rennen tijdens de routine zodat hij vervolgens weer voor de televisie beland. Het badje kun je uiteraard wel in de badkamer doen.

 

Neem de tijd

Soms kun je niet wachten tot je kinderen eindelijk slapen zodat je tijd voor jezelf hebt. Toch is het heel belangrijk om de bedtijdroutine niet af te raffelen. Kinderen voelen gelijk aan als je er niet bij bent met je hoofd. Neem de tijd voor je kind. Geniet ook van dit fijne moment met elkaar, voor je het weet is je kind oud genoeg om zelf naar bed te gaan. Dan denk je waarschijnlijk nog vaak terug aan die fijne knuffel momenten.

 

Bedtijd kaart

Als je kind allerlei redenen verzint om bedtijd uit te stellen kun je overwegen om een bedtijd kaart te gebruiken. Je kind kan deze kaart één keer per avond inwisselen voor een vraag, activiteit of verzoek. Denk aan een extra knuffel, een belangrijke vraag die hij tot bedtijd heeft bewaard of nog één keer naar het toilet lopen. Deze methode is erg fijn voor kinderen die continu redenen verzinnen om nog niet te hoeven slapen. Ze vinden het soms prettig om de controle te hebben en met zo’n kaart geef je ze die. Ze mogen hun kaart ook inruilen voor een kleine traktatie in de ochtend. Denk dan aan een (gezonde) snack of een activiteit met een van de ouders.

 

Structuur

Zorg ervoor dat de routine bij beide ouders min of meer hetzelfde is. Door het aanhouden van dezelfde volgorde zorg je ervoor dat meer slaaphormonen aangemaakt worden.

 

Vroeg beginnen

Het voelt voor ouders soms onzinnig om een bedtijdroutine te hebben voor een baby van een paar maanden oud. Maar zelfs op hele jonge leeftijd kan het goed zijn om structuur te bieden. Baby’s houden van die voorspelbaarheid. Je baby gaat de volgorde van de verschillende onderdelen herkennen en haar lichaam gaat hier op reageren.

 

Overdag

Voor sommige kinderen is het fijn om voor hun slaapjes overdag ook een verkorte routine te doen. Deze routine kan bestaan uit één of twee stappen uit de normale routine. Bijvoorbeeld slaapzak aan en een boekje lezen. Of dag zeggen tegen de vogeltjes buiten. Gebruik hiervoor ook elke dag dezelfde volgorde zodat het voorspelbaar is voor je kind.