Slaap

De overgang naar zomertijd

In het weekend van 25 en 26 maart is het weer zover, we staan allemaal om 2.00 uur ’s nachts op om alle klokken in het huis te verzetten. Het is ZOMERTIJD! Dat klinkt een stuk vrolijker dan het is. Kinderen zijn namelijk nogal gesteld op hun interne klok. Dat betekent dat je een paar lastige dagen tegemoet kan gaan. Je kind is ’s avonds nog niet moe genoeg om te gaan slapen. Terwijl hij ’s ochtends het liefst nog een uurtje langer zou willen blijven liggen om zijn verloren slaap in te halen. 

 

Je kunt de overgang naar zomertijd op twee manieren maken. Slaapt je kind overdag nog? Zorg dan dat hij in de dagen voor de overgang naar zomertijd genoeg slaapt overdag.

 

Cold turkey

Goed nieuws voor ouders van vroege vogels. Je kunt de overgang naar zomertijd namelijk in je voordeel gebruiken. Als je kind normaal om 5.00 uur wakker wordt en je verandert niks aan zijn schema, wordt hij nu om 6.00 uur wakker. 

 

Met deze methode doe je eigenlijk niets. Als je je kind zaterdagavond rond zijn normale tijd in bed heb gelegd verzet je alle klokken in het huis. Je kind slaapt waarschijnlijk even lang dan hij gewend is, alleen is het door het verzetten van de klok een uur later. Laat alle maaltijden, slaapjes en activiteiten op de nieuwe tijd plaatsvinden. 

 

Houdt je kind van uitslapen? Overweeg dan om hem rond 7.30-8.00 uur wakker te maken. Zo voorkom je dat het een strijd wordt om je kind ’s avonds op een acceptabele tijd in bed te leggen. 

 

Geleidelijk 

Als je kind oververmoeid is, slecht slaapt overdag óf als je een jongere baby hebt die haar slaap hard nodig heeft, is het soms beter om de overgang naar zomertijd iets geleidelijker te maken. 

 

Start een paar dagen voor het verzetten van de klok. Leg haar elke dag een kwartier eerder in bed. Als ze normaal om 19.00 uur naar bed gaat, leg je haar nu om 18.45 uur in bed, dan om 18.30 uur, dan om 18.15 uur en uiteindelijk op zaterdag om 18.00 uur. 

 

Probeer de eetmomenten van je kindje op dezelfde manier aan te passen zodat je vanaf zondag alles op de juiste tijd kunt laten plaatsvinden. 

 

En ik dan?

Uiteraard hebben wij ouders ook een interne klok. Of die hadden we in elk geval voor het pre-kids tijdperk. Nu hebben we vooral kinderen. Die soms op een voor ons onfatsoenlijk vroeg tijdstip wakker worden. Zo’n tijdstip waarop we normaal zo ongeveer de kroeg uit kwamen rollen. Of die ons maandenlang in blokken van drie uur hebben laten slapen waardoor we nu nog steeds om de drie uur wakker worden. 

 

Mocht er bij jou nog steeds sprake zijn van een (onverstoorde) interne klok, gebruik dan de volgende tips om de switch naar zomertijd zo makkelijk mogelijk te maken:

  • Verzet alle klokken en reken niet teveel terug.  

  • Probeer ’s ochtends veel zonlicht te pakken door alle gordijnen open te doen en als het weer het toelaat even lekker naar buiten te gaan.  

  • Drink geen koffie meer na 13.30 uur in de week na de overgang naar zomertijd. 

  • Drink niet teveel (of geen) alcohol in de eerste week. 

  • Als je van jezelf weet dat je het lastig vindt om over te schakelen naar zomertijd kun je dit ook geleidelijk doen. Ga donderdag een kwartier eerder naar bed, vrijdag een half uur en zaterdag 45 minuten. 

 

En de laatste hele belangrijke tip: 

  • Relax! Het is maar zomertijd. De meeste kinderen (en volwassenen) zijn binnen een week gewend aan de nieuwe tijd. 

 

 

Auteur


Avatar