+31654358115

OVER SLAAPCOACHING

Een op de vier kinderen heeft moeite met slapen. Als ouder probeer je vaak van alles maar door de vermoeidheid geef je op als je niet snel resultaat ziet. Veel ouders weten niet dat slapen een aangeleerde vaardigheid is. Sommige kinderen leren dit snel, anderen hebben meer hulp nodig. Hoewel bij slaapproblemen vaak het advies wordt gegeven om een kind te laten huilen is dat absoluut niet nodig. De Gentle Sleep Coach filosofie is een alternatief voor ouders die emotionele of fysieke weerstand voelen tegen het in slaap laten huilen. De bewezen coachingsmethodes die ik gebruik bieden je de mogelijkheid om je kind op een liefdevolle manier te ondersteunen bij een belangrijke vaardigheid, namelijk het leren slapen.

“De methode sloot erg goed bij ons aan, we hoefden Timon niet alleen te laten huilen en konden hem troost en geborgenheid blijven bieden op de momenten dat hij daar behoefte aan had. We hebben geen dingen gedaan die tegen ons gevoel en verstand in gingen.”

Sem en Eefje

Ik ben me ervan bewust dat elk kind uniek is en een eigen karakter heeft. Bovendien hebben wij als ouders allemaal onze eigen normen, waarden en verwachtingen voor ons gezin. Ik waardeer deze verschillen en respecteer ze terwijl we samen werken aan het behalen van de slaapdoelen. Het slaapplan is dan ook een plan op maat, aangepast aan je wensen, doelen en ideëen.

“We vonden het vooral heel fijn dat je ons zo serieus nam in onze eigen observaties, ons oordeel en de keuzes die wij wilde maken voor onze kinderen.”

Oscar en Babbe

“Je dacht op alle punten met ons mee en er liet ons hierbij in onze waarde. Daarnaast was er ruimte voor eigen inbreng en emoties.”

Thijs en Anouk

HOE HET WERKT

Het traject start met een gratis telefonisch kennismakingsconsult. We praten dan kort over wat de slaapproblemen van je kind zijn en hoe ik je kan helpen om het slaapritme van je kind te verbeteren. 


 


Als je aangeeft te willen starten met de slaapcoaching maken we een afspraak voor het consult. Dit is, afhankelijk van de afstand, bij je thuis of via Skype. Vóór het consult vul je een uitgebreide vragenlijst in. Hierdoor krijg ik een helder beeld van het slaapritme van je kind. 


 


Tijdens het consult kijken we naar de huidige slaapproblemen, de ontwikkeling en het karakter van je kindje en het doel dat je voor ogen hebt. Daarna maken we samen een slaapplan op maat.


 


Nadat jullie gestart zijn met de slaapcoaching hebben we regelmatig telefonisch contact om de voortgang van de coaching te bespreken. Tijdens deze contacten help ik jullie telkens de volgende stap te maken. Ook kunnen we zo nodig het slaapplan aanpassen. Deze intensieve begeleiding zorgt ervoor dat het in 95% van de gevallen mogelijk is de coaching na drie tot vier weken succesvol af te sluiten. 

Gratis consult

Maak een afspraak voor een vrijblijvende telefonische kennismaking.

Intakeformulier

Om een duidelijk beeld te krijgen van de slaapproblemen van je kindje vul je een uitgebreide vragenlijst in.

Consult

Tijdens het consult (bij jullie thuis of via Skype) maken we samen een slaapplan op maat.

Start slaapcoaching

Vanaf de start van de slaapcoaching hebben we regelmatig telefonisch contact om de voortgang te bespreken.

VEELGESTELDE VRAGEN

Kun je garanderen dat mijn kind niet huilt?
Nee niemand kan dat. Als je een gedragsverandering tot stand gaat brengen zul je bijna altijd geconfronteerd worden met huilen. Als je je kind bijvoorbeeld geleerd hebt dat de manier om in slaap te vallen is door vastgehouden te worden en jij kiest er als ouder voor om dit te veranderen, kun je ervan uitgaan dat je kind zal protesteren en zich zal verzetten. Je kind weet namelijk niet waarom je je aanpak veranderd hebt. Als je kind nog niet kan praten zal hij zeker huilen. Uiteraard proberen we je kind zo min mogelijk te laten huilen. Ik moedig ouders aan om liefdevol en responsief te zijn maar je kind wel de ruimte te geven om de vaardigheid van het leren slapen onder de knie te krijgen. Je bent bij je kind om het fysiek en verbaal te ondersteunen en troosten zonder je kind hierbij in slaap te brengen. De intensiteit van huilen hangt af van het karakter van je kind en in welke mate hij of zij onduidelijkheid ervaren heeft in jouw reactie met betrekking tot slaap. Als je kind weet dat hij of zij uiteindelijk “gered” gaat worden uit het bedje om vervolgens bij je in bed te slapen zal je kind hysterisch huilen. Een belangrijk onderdeel van de training is dan ook om duidelijkheid te bieden door altijd op dezelfde manier te reageren.

Ik geef borstvoeding en wil de borstvoedingsrelatie met mijn kind niet verstoren. Kan ik toch aan slaapcoaching doen?
Mijn belangrijkste focus is om jou en je kindje te helpen om de rust te krijgen die jullie nodig hebben om jullie borstvoedingsrelatie in stand te houden. Vaak gaat het voeden juist beter als een kind beter slaapt. Ik werk met jou en je borstvoedingsdoel in en om slaap heen.

Wij willen dat ons kind bij ons op de kamer blijft slapen na de slaaptraining, is het dan toch mogelijk om slaaptraining te doen?
Tijdens het consult bespreken we je doelen en maken daarbij een plan op maat waarbij dit doel wordt meegenomen. Soms is het wel nodig om tijdelijk wat meer afstand te creëeren tussen de borstvoedende moeder en de baby om de associatie tussen voeden en slapen te doorbreken. Dit kan betekenen dat je als moeder een paar nachten op een andere kamer slaapt totdat je kindje gewend is aan een andere vorm van troosten.

Waarom wacht je tot een baby 6 maanden is om de slaapcoaching te doen?
De eerste maanden van een baby vindt er een enorme groei en ontwikkeling plaats. Bovendien bouw je in deze maanden de levenslange binding en hechting met je kind op. Slaap- en voedingsritmes veranderen nog voortdurend en variëren nog sterk per baby. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt geen slaaptraining bij zulke jonge baby’s. Dit is het moment om te binden met je baby en de fundering te leggen voor een levenslange positieve invloed op de groei en ontwikkeling van je kindje.

Wat kun je bij jongere baby’s doen?
Er zijn wel dingen die we samen kunnen doen als je baby jonger dan 6 maanden is. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine aanpassingen zijn aan het schema, de slaapomgeving en routines. Daarnaast kan ik je voorzien van specifieke kennis en tips omtrent slaapontwikkeling en het creëeren van goede slaapgewoontes.