Slaap

Van twee slaapjes naar één slaapje

Tussen de 15 en 18 maanden gaan de meeste kinderen over van twee slaapjes per dag naar één middagslaapje. Hoe weet je nu of je kind toe is aan één slaapje en hoe maak je de overgang zo gemakkelijk mogelijk?

 

Tekenen

Ergens tussen de 15 en 18 maanden zie je opeens dat de slaappatronen van je kind overdag gaan veranderen. Je kunt de volgende dingen zien als je kindje toe is aan één slaapje:

  • Het duurt ’s ochtends steeds langer voordat je kindje in slaap valt of hij wordt al snel weer wakker.

  • Je kind gaat niet slapen tijdens zijn ochtendslaapje.

  • Het ochtendslaapje lukt wel maar dan slaapt hij vervolgens zo lang dat hij zijn middagslaapje niet wil doen.

  • Je kind is zo verfrist van het ochtendslaapje dat hij ’s middags pas heel laat weer moe is en toe aan een slaapje.

 

Denk niet bij de eerste keer dat je kind een van deze signalen laat zien dat het al tijd is om te gaan switchen naar één slaapje, het kan een teken van iets anders zijn of gewoon een uitzondering. Als dit één of twee weken aanhoudt én je kind is tussen de 15 en 18 maanden is het tijd om de overgang te gaan maken.

 

Maak de overstap naar één slaapje pas als je kind de nacht doorslaapt om oververmoeidheid te voorkomen. Als je kind nog niet doorslaapt is het wenselijker om dit eerst aan te pakken voordat je iets aan de slaapjes overdag gaat doen.

 

De overgang

De stap van twee slaapjes naar één middagslaapje leidt vaak tot wat onrust. Vaak is er sprake van een overgangsfase waarin twee slaapjes teveel zijn maar één slaapje nog niet genoeg is. Het kan helpen om de tijd te nemen voor de overgang naar één middagslaapje. Leg je kind elke 2-3 dagen 15-30 minuten later in bed voor zijn ochtendslaapje. Omdat je ook niet té lang wil doen over de overgang kun je bijvoorbeeld starten bij 11.00 uur. Dit tijdstip schuif je elke paar dagen iets naar achter totdat je uiteindelijk bij 12.30-13.00 uur uitkomt.

 

Idealiter duurt het middagslaapje zo’n 2 tot 2,5 uur. Probeer haar terug in slaap te krijgen als ze snel weer wakker wordt. Als dit niet lukt, probeer dan een backup plan zoals de kinderwagen, draagdoek of auto om je kind voldoende slaap te laten krijgen. Hiermee voorkom je dat je kind ’s nachts slechter gaat slapen vanwege oververmoeidheid.

 

Leg je kind tijdelijk wat vroeger in bed in de weken dat je de overgang maakt en sta open voor een dagje met twee slaapjes tussendoor zodat je kind weer wat bij kan slapen.

 

Lukt het niet om de overstap naar één slaapje te maken of slaapt je kindje ’s nachts nog niet door maar laat het wel de beschreven signalen zien? Maak een afspraak voor een vrijblijvend telefonisch consult waarin ik je meer kan vertellen over wat ik voor je kan betekenen.

Auteur


Avatar